על גירושי האימה של נסיכת ירדן ושליט דובאי

מלא סיפורים היו השבוע, אבל על כולם האפיל פסק הדין של סיר אנדרו מק׳פלארו, נשיא מחלקת משפחה בבית המשפט העליון של אנגליה, בעניינם של שליט דובאי השייח מוחמד בן ראשיד אל מקתום ואשתו הנסיכה האיה בתו של חוסיין מלך ירדן המנוח. לאחר הליכים משפטיים ארוכים, נתן בית המשפט פסק דין בשאלות העובדתיות של המקרה, אך טרם הכריע בשאלת גורלם של הנסיכים ג׳אלילה בת ה-12 וזיאד בן ה – 8. שליט דובאי ניסה למנוע את פרסום פסק הדין, אך לאחר שערעורו נדחה שוחררו השבוע חלקים נרחבים מפסק הדין לפרסום, ואפשרו הצצה אמיתית אל נבכי חייהם של בני משפחת המלוכה של דובאי. קראתי בשקיקה את פסק הדין מתחילתו עד סופו. בכל זאת, זה תיק של פעם בחיים, וכפי שכתבתי בעבר, הייתי שמחה להיות חלק מהצוות המשפטי שלה.

1. תזכורת לגבי הנפשות הפועלות

השייח׳ בן ראשיד שליט דובאי הוא מיליארדר שהונו מוערך ב – 15 מליארד דולר, איש בעל חזון שהקים מבני ענק בדובאי, שואף להפוך אותה לעיר גלובאלית ולמרכז עולמי של מצויינות, ועומד בראש פרוייקט הקמת עיר על המאדים עד שנת 2117. כחובב סוסים, בבעלותו חברת ענק בינלאומית להרבעת סוסים ולמרוצי סוסים -גודולפין שמה. הוא נשוי לשש נשים ואב ל – 23 ילדים, מהם 9 בנים ו – 14 בנות. ויש לו גם צדדים אפלים ואכזריים, שמוסתרים היטב אך ניכרים בתווי פניו.

את הנסיכה האיה, אשתו השישית, הכיר במירוץ סוסים. האיה היא אחותו למחצה של עבדאללה מלך ירדן הנוכחי ובתם של חוסיין מלך ירדן המנוח ושל המלכה עאליה אשתו השלישית שנהרגה בתאונת מסוק בשנת 1977 כשהנסיכה היתה בת 3. היא התחנכה בבתי ספר פרטיים באנגליה, למדה בקיימברידג׳, וכמו נסיכה אמיתית התאהבה ברכיבה על סוסים ואף ייצגה את ירדן בענף רכיבת סוסים במשחקים האולימפיים בסידני בשנת 2000. היא מקורבת למשפחת המלוכה הבריטית ובבעלותה אחוזה שצופה לארמון קנסינגטון ושוויה מוערך בעשרות מליוני פאונד. נסיכה אמיתית ללא ספק.

כשהם נישאו בשנת 2004 היא היתה בת 30 והוא בן 53. כמו באגדות, נישואיהם חיזקו מאוד את הקשר בין ירדן העניה לבין דובאי העשירה שמעניקה לה תמיכה כספית נדיבה. במשך שנים הצטיירה בתקשורת תמונה של זוג אוהב ושל חיי משפחה מושלמים, כשהנסיכה מתראיינת בתקשורת אודות בעלה הנערץ ואומרת שהיא מתפעלת מדי יום ממעשיו ומודה על הזכות הגדולה שנפלה בחיקה להיות לצידו.

עד הבריחה של הנסיכה לטיפה.

הנסיכה לטיפה בתו בת ה-35 של השיח׳ ניסתה לברוח מהארמון לפני שנים, נתפסה ונכלאה לשלוש שנים במהלכן עברה התעללות פיזית ונפשית. לאחר מכן שוחררה. במשך שנים היא תכננה את בריחתה השניה וביצעה אותה באומץ רב. בפברואר 2018 בעזרת מדריכת קפוארה פינית היא הגיעה במכונית לירדן שם עלתה על יאכטה של מרגל צרפתי שהיתה אמורה להביאה להודו. מהודו תכננה לטוס לארה״ב לעבר החופש שלה.

על היאכטה, כשריח הים והחופש בנחיריה, היא הרשתה לעצמה לסמס ברכת שלום לבני משפחתה. ביג מיסטייק. huge. לא חלפו שעתיים ממשלוח ההודעה, עד שכוחות חמושים של איחוד האמירויות ומפרץ החופים ההודי השתלטו על היאכטה, אזקו את לטיפה והחזירו אותה לגיהינום הפרטי שלה בדובאי. התגובה הרשמית של איחוד האמירויות טענה שלטיפה נחטפה על ידי גבר שביקש 100 מליון דולר כופר, ושהיא הושבה לידי משפחתה האוהבת…הם לא לקחו בחשבון שבמקום כלשהו מוחזק סרטון שמגלה חלק מהאמת.

ואכן, לאחר אותה בריחה טראגית הופץ ברחבי העולם סרטון בו מצולמת כשהיא מתארת התעללות ועינויים שעברה בארמון ושעברו אחיותיה. לטיפה נראתה שוב לעיני המצלמות כעבור עשרה חודשים, אך ברור שמצבה אינו טוב והיא נמנעה מלהישיר מבט למצלמה.

אחותה של לטיפה, שאמסה בת ה – 37, ברחה בעת ביקור משפחתי בלונדון עוד בשנת 2000 כשהיתה בת 18 ושבועות ספורים לאחר מכן אותרה ברחובות קיימברידג׳ ונחטפה חזרה לדובאי. מאז לא נראתה לעיני הציבור ולטיפה מתארת בסרטון את העינויים וההתעללות שהיא עוברת מאז. שאמסה מקבלת תרופות פסיכיאטריות וכל תנועה שלה מנוטרת ומדווחת. סביר להניח שלאחר כל כך הרבה שנים וכל כך הרבה התעללות לא נותר דבר מהאשה הצעירה שמרדה בעושר האגדי של בית אביה תמורת חיי חופש. פסק הדין אנגלי מתייחס בהרחבה לחטיפת שתי הנסיכות על מנת לבחון את התנהלותו של השייח בשני העשורים שחלפו.

2. גם הנסיכה האיה בורחת מדובאי

באפריל 2019 נסעה הנסיכה עם שני ילדיה לנסיעה שגרתית ללונדון, אולם יום לאחר שהגיעה היא הודיעה שאין בכוונתה לחזור שוב לדובאי. צעד נועז, או נואש זה, נעשה לאחר שהנסיכה חשה שהאדמה נשמטת מתחת לרגליה ושהיא מצויה בסכנה אמיתית.

במאי 2019 הגיש שליט דובאי תביעה באנגליה להשבת ילדיו לדובאי. תחילה התנגדה הנסיכה לסמכות בית המשפט האנגלי לדון בתביעה וטענה שיש לה חסינות דיפלומטית. מסתבר שעבדאללה מלך ירדן, אחיה למחצה של הנסיכה, מינה אותה למזכירה הראשונה של הקונסוליה הירדנית באנגליה, ובכך העניק לה חסינות דיפלומטית. אכן, כמו שאמא שלי היתה אומרת – אם יש קשרים לא צריך פרוטקציה… יכול שצעד זה נעשה בשל חששה של הנסיכה שיראו בהודעה שאין בכוונתה לשוב לדובאי חטיפה של הילדים לפי אמנת האג, אמנה בינלאומית שהמדינות החתומות עליה מחוייבות להשיב ילדים חטופים למקום מגורי הקבע שלהם, או שמא חששה מקשריו הענפים של השליט רב העוצמה עם מקבלי ההחלטות באנגליה. מכל מקום, דובאי אינה חתומה על אמנת האג, והנסיכה הבינה שאין לה הרבה ברירות והיא זקוקה להגנת בית המשפט האנגלי עליה ועל ילדיה. היא זנחה את טענת החסינות והגישה שורת תביעות כנגד שליט דובאי – תביעה למשמורת על ילדיה, תביעה להורות לבית המשפט ליטול את הקטינים תחת חסותו המשפטית, להוציא צו האוסר על נישואין בכפיה, וצו למניעת הטרדה מאיימת.

בית המשפט האנגלי נכנס לפעולה – ניתן צו המכניס את הקטינים תחת חסות בית המשפט, מונה להם אפוטרופוס לדין וניתן צו האוסר על נישואי כפיה וכן צו למניעת הטרדה מאיימת.

הנסיכה האיה הגישה תצהיר ואף העידה בבית המשפט, אך השייח הודיע שאין בכוונתו להתייצב להעיד בבית משפט, בהיותו שליט דובאי וראש ממשלת איחוד האמירויות. פסק הדין מפרט היטב את השתלשלות הענייניים ושופך אור על התנהלותו החשוכה של השייח׳ ועל איימת הנסיכה מפניו.

3. כרוניקה של אימה

אז ככה – השייח׳ והנסיכה לא קיימו יחסים אינטימיים תקופה ארוכה אך נשארו בקשר תקין. הנסיכה התגוררה בארמונות משלה האחד בדובאי והשני באנגליה, והשייח׳ נהג לבקר ולבלות זמן עימה ועם הילדים. במהלך 2017-18 הנסיכה החלה לנהל רומן עם אחד משומרי ראשה. לפי פסק הדין השייח׳ היה ככל הנראה מודע לרומן, אך היחסים ביניהם נותרו סבירים עד תחילת 2019. אז החלה הנסיכה לגלות עניין בבנותיו החטופות של האב לטיפה ושאמסה. את זה השייח׳ מאוד לא אהב.

ואכן, החל מינואר 2019 החלה הנסיכה לחוש עוינות מצד השייח׳. וכששליט דובאי עויין אותך, זה לא נעים. זה התחיל מכך שיום אחד הוחלפו חלק מאנשי הצוות שלה, במיוחד אלו שהיו אנשי אמונה, באנשי צוות מטעם השייח׳. כמובן שאף אחד לא שאל אותה. אבל זו היתה רק ההתחלה. מהר מאוד המצב התדרדר הרבה יותר.

בתחילת פברואר הודיעו לנציגת הנסיכה בבית הנבחרים של דובאי שעליה לעזוב. קדמה להודעה זו שיחה של השייח׳ לנסיכה בה הוא אמר לה שקיבל מידע על הרומן שלה עם שומר הראש האנגלי. מאחר שהשייח׳ למעשה ידע על הרומן אך העלים ממנו עין, השיחה הזו בעצם הבהירה לנסיכה שנפתחה נגדה חזית רצינית. והיא היתה מבועתת מכך. בכל זאת, היא ידעה היטב למה בעלה מסוגל…

באותו שלב בעת שהגיע השייח׳ לארמון לבקר את ילדיו הוא נהג לומר להם שהם אינם צריכים יותר את אימם. אני מניחה שאם הוא היה מגיע לשופט ארז שני בארץ הוא היה נוזף בו על הסתת הילדים וקובע שיש חשש ממשי לניכור הורי, אבל שליט דובאי לא שואל אף אחד איך לדבר עם ילדיו…

בדיעבד נודע לנסיכה שביום 7 לפברואר 2019 השייח התגרש ממנה. לפי החוק השרעי לגבר זכות בלעדית ובלתי תלויה לגרש את האשה באופן חד צדדי ואף ללא ידיעתה. כששומעים את זה פתאום ההלכה היהודית נראית מתקדמת מאוד. התאריך הזה, 7 לפברואר, נבחר על ידי השייח במיוחד כדי לפגוע בנסיכה – זהו יום השנה העשרים לפטירתו של אביה המנוח המלך חוסיין, ונועד לאותת לה שהיא חסרת הגנה, מושפלת ופגיעה.

אלא שהשייח׳ לא רק התגרש מהנסיכה בלי להודיע לה. במקביל הוא סגר עם נסיך הכתר הסעודי – הוד מעלתו מוחמד בן סלמן בן עבדולעזיז אל סעוד – שידוך עם בתם של השייח׳ והנסיכה, יורשת העצר ג׳אלילה שהיתה אז רק בת 11. כמובן שהנסיכה לא ידעה על כך דבר, וכל העניין נודע לה רק בדיעבד.

בתחילת מרץ הודיעו גם לנסיכה שהיא אינה רצויה עוד בבית הנבחרים של דובאי. ההודעה הפכה את הסכסוך בין השייח לנסיכה לפומבי. בבית המשפט העידה הנסיכה כי הודעה זו היתה עבורה ״סטירת לחי ציבורית ענקית״.

השייח שידוע כמשורר חובב נוהג להעביר מסרים באמצעות שירים שהוא מפרסם. ואכן, ימים ספורים לאחר ההודעה הפומבית הוא משחרר שיר פרי עטו שנקרא ״המזל משחק רק פעם אחת״. כשהנסיכה קראה אותו, היה לה ברור שהוא מופנה אליה, ובמיוחד השורה ״אומרים שהמזל משחק רק פעם אחת בחיים, ואם תאבדי את המזל, לא יהיה לך כל תירוץ״.

וכאילו כדי להראות לנסיכה עד כמה המזל אינו לצידה, נוחת ביום 11 למרץ מסוק בארמון שלה. הטייס מודיע לה שהגיע לקחת מישהו לכלא אל-עוויר, כלא ידוע לשמצה במדבר. אחד מאנשי הצוות שהגיע עם הטייס אמר לנסיך הקטן זיאד שהיה יחד עם אימו ״אבא כועס על אמא ועומד לשלוח אותה לכלא אל-עוויר״. הנסיך המבועת פרץ בבכי תמרורים ונתלה על רגלה של אימו, שניסתה להרגיעו ואמרה לו שמדובר בבדיחה. הנסיכה העידה שאילולא בנה המבועת היא היתה נלקחת על ידי הטייס לבית הכלא. מסמכי הטיסה הוגשו לבית המשפט ומהם עלה כי אחד משלושת אנשי הצוות שהגיעו במסוק השתתף גם בחטיפתה של הנסיכה שאמסה מאנגליה בשנת 2000. השיח לא הכחיש את נחיתת המסוק בארמון של הנסיכה אך טען שהוא התרחש בטעות…טעות או לא טעות, המסר נקלט היטב אצל הנסיכה – חד וברור.

ואם בכך לא די, באותה תקופה קיבלה הנסיכה פתקים אנונימיים שהושארו בחדר השינה שלה בארמון – ״ניקח את בנך – בתך שייכת לנו – החיים שלך נגמרו״. ולא רק פתקים הושארו בחדר השינה שלה. פעמיים במהלך מרץ מצאה הנסיכה אקדח טעון ולא נצור במיטתה מכוון לדלת חדרה.

4. רציתי לונדון וקיבלתי מלחמה

ב – 15.4.19 הנסיכה נסעה כאמור ללונדון עם שני ילדיה והודיעה שאין בכוונתה לשוב, אבל גם שם לא היה לה שקט. יום אחרי שהיא הגיעה לאנגליה אחד מעובדי האב שלח לה בווטסאפ סרטון וידאו בו נראה אדם מנסה לצפות במשחק כדורגל בטלוויזיה וכל הזמן הערוץ מתחלף ללא שליטתו ובסופו של דבר הוא מרסק את הטלוויזיה ואת המחשב בהתקף זעם קשה. לסרטון התווסף כיתוב לפיו ״האשה רכשה שלט נוסף לטלוויזיה והשתמשה בו כדי להטריף את בעלה, אם היה מגלה זאת הוא היה שוחט אותה מעצבים״. הנסיכה ראתה בהודעה איום ישיר עליה וההתייחסות לשלט הנוסף כאל הרומן שלה. פרנואידית או לא, אין ספק שהשייח׳ עבד שעות נוספות בשביל לערער אותה.

ואם המסר לא היה ברור מספיק, במאי הודיעה השייח׳ לנסיכה שהיא והילדים לעולם לא יהיו בטוחים באנגליה.

ב – 13 ליוני פורסם סרטון וידאו באינסטגרם של משתמש הקרוי UAE properties ובו מופיעים השייח ואדם נוסף מצולמים רוקדים ריקוד ניצחון בדואי ומנופפים בחרבות. לטענת הנסיכה אף אחד לא היה מעז להעלות סרטון כזה ללא שהשייח׳ ביקש ממנו לעשות כן, והוא עשה זאת במטרה להפחידה.

ב – 22 ליוני השייח׳ מפרסם שיר נוסף שנקרא ״You lived and You died” אליו התייחסה הנסיכה כאיום ישיר כלפיה והודעה פומבית על בגידתה בו. ״את חטאת ובגדת. את בוגדת שבגדה באמון היקר ביותר. חשפתי אותך ואת משחקייך..יש בידי ראיה שמוכיחה מה עשית..את יודעת שמעשייך פוגעים…בואי נראה אם השובבות שלך תעזור לך. לא אכפת לי אם את חיה או מתה.״ בית המשפט האנגלי ראה בשיר הזה קריאה פומבית לפגוע בנסיכה והודעה על כך שגלימת החסינות המלכותית הוסרה ממנה.

ב – 26 ליוני קיבל אחד מהשומרים האישיים של הנסיכה מאחד מאנשי השייח אי-מייל עם ההודעה ״מלחמת המדיה התחילה״. ואכן, בין 24 ליוני ל – 14 ליולי פורסמו לא פחות מ- 1,100 מאמרים באינטרנט ברחבי העולם בקשר לנסיכה. בחלק מהם נטען שהיא סוכנת של החמאס, שבכוונתה למוטט את ממלכת ירדן ועוד. על חוק לשון הרע לא שמעו בדובאי, וחוץ מזה, מבחינת השייח׳, כך קבע בית המשפט, כל האמצעים כשרים כדי להשיג את מטרתו.

פסק הדין עדיין לא הכריע בשאלת הילדים אך הכיוון ברור – הנסיכים ג׳אלילה וזיאד ישארו באנגליה עם אימם.

הסיפור הזה, שנדמה כאילו נלקח ישירות מסיפורי אלף לילה ולילה גירסת 2020, נותן לנו קצת פרופורציות על מעמד האשה בארצנו הקטנה ומוכת הקורונה, ומעיד שלא כל הנוצץ זהב, ושנסיכות חיות בעושר ובאושר רק באגדות או עד שהן מתגרשות.